donderdag 11 februari 2016

Stukje naar de grens (911km) NL

Als je het streepje (de route) op de kaart van heel China bekijkt lijkt het nog maar een klein stukje naar de grens met Laos. Als je kijkt naar het hoogteprofiel schrik je je rot. Elke dag is het nog wel een stuk klimmen (500 meter ).
We vertrekken vroeg in de ochtend, want we hebben weer enorm veel zin om te fietsen. De eerste fietsdag wordt het echte klimmen ons gelukkig nog bespaard. Wow, we zijn weer lekker op pad! De volgende dag moeten we er aan geloven, we mogen klimmen. De klim is in totaal wel 40 km lang! Maar we mogen ook 30 km afdalen. We komen uit in Xizhou, een leuk, klein, sfeervol stadje. We snoepen van de heerlijke koeken die ze in de straatstalletjes maken. Hoe ze heten, geen idee…
Daarna strijken we even neer in Dali. Een gezellig toeristisch stadje. We hebben een hostel met een versleutelde internetverbinding. Zo kunnen we eindelijk weer een keer fatsoenlijk internetten, we publiceren dan ook maar meteen het eerste verhaaltje over Japan. We bezoeken Dali en ’s avond is er een lekker kampvuur bij het hostel.

Op naar het zuiden, op naar de zon en ook naar de vele heuvels. De dag begint met een 10 km lange klim. Met als beloning een afdaling van 17 km, jippie! We lunchen in Weishan, ook een historisch stadje zoals Lijiang en Dali, maar dan zonder toeristen. We twijfelen nog of we een mooi kleurrijk poefje zullen kopen, maar (gelukkig) zit de perfecte kleur er niet tussen.
Het eten in China blijft een feest. We verbranden veel energie, dus we eten ook veel. Soms bestellen we nog een portie extra, gewoon omdat het lekker is en omdat het er nog makkelijk bij past.

We klimmen en we dalen wat, we roepen ‘Hello’ en ‘Nihoa’. We kijken onze ogen uit. Door de mist is een grote vrachtwagen in de goot beland. In de supermarkt verkopen ze hele dikke kikkers. Op de markt verkopen ze alle onderdelen van de koe. Als we langs de schoenenwinkel lopen, roepen ze ons naar binnen voor een fotosessie!

O ja, pech hebben we soms ook. Zo knapte het zadel van Mark. Niet getreurd na 5 km vonden we een handig mannetje met een lasapparaat. Het was een hele happening, iedereen kwam even kijken wat er gebeurde. Na vijf minuten was het zadel weer gefikst. De beste man wilde geen geld, maar gelukkig hebben wij onze klompjes.

In Jinghong hebben we mijn verjaardag gevierd! (Hilde, 2 december). Ik heb een heel pakket
lekkernijen gekregen. Cola, snoepjes en Oreo koekjes. Verder nog een pandasjaal en dat allemaal in een enveloppe met een lieve tekst. We hebben lekker op het terras gezeten, biertjes gedronken en cake gegeten. Een heerlijke Chinese verjaardag.

Nog een paar dagen….en dan zijn we alweer in Laos. Eindelijk weer een land waar ze een beetje Engels kunnen.  We hebben er zin in!! We kijken er naar uit. China is een bijzonder land. De bewoners hebben vreemde gewoontes, die wij als westerlingen als ´smerig´ ervaren, maar ze zijn erg lief en behulpzaam.

De beoogde drie dagen naar de grens fietsen werden er per ongeluk vier. Op de t-splitsing net buiten de stad waar we geslapen hebben volgen we de weg langs een riviertje. Het fietsen gaat prima, totdat het na een dik uur begint te regenen. We zijn net op tijd onder een afdakje, net voor de grote stortbui. We kijken even op de telefoon waar we zijn. De blauwe locatiepunt zit niet op de blauwe route lijn…. Bij de t-splitsing moesten we links af. Oeps. We fietsen terug en aangekomen bij de stad zijn we doorweekt van de regen. We pakken snel een hotel, morgen weer een dag, hopelijk een zonnige.

De laatste dag in China worden we nog getrakteerd op ‘plakmodder’. We fietsen 500 meter door de modder en hieronder kunt u het resultaat zien. ‘Echte plakmodder’. Gelukkig vinden we net voor de grensstad Mohan nog een bezinepomp met een kraantje waar we  onze fietsen mogen schoonmaken. Op naar het laatste Chinese avondmaal. We genieten voor de laatste keer van een heerlijke ‘stokjes’- maaltijd.  Op naar Laos!

woensdag 3 februari 2016

Reismoe....

Wat ik nu ga zeggen komt waarschijnlijk als donderslag bij heldere hemel. We stoppen met de reis! Waarom?

Ik (Mark) merk dat ik er stiekem wel even genoeg van heb. Zoals sommige van u misschien weten zijn wij rond de kerstdagen eventjes in Nederland geweest om op adem te komen. Dit hebben we semi-bewust stil gehouden, het was geen geheim, maar we wilden ons in alle rust proberen te herstellen. Ik leek hier al last te hebben van een soort tempelmmoedheid. Ik wist niet dat dit woord echt bestond. Onze fietsen stonden nog in Luang Prabang (Laos), dus we moesten en wilden sowieso weer terug richting Azie. Hier had ik in eerste instantie ook weer zin in. Ik vertelde iedereen zelfs vol enthousiasme dat we nog naar Cambodja en Australie zouden gaan. Maar eenmaal terug in Azie merkte ik dat ik helemaal geen zin meer had om te fietsen. Sterker nog, het hele fietsersbestaan (zoeken om slaapplaatsen, eten, water, toiletten, koude douches of het gebrek daaraan) begon mij enorm tegen te staan.

Dan zou je zeggen tanden op elkaar!
Ja, dat kan je een uurtje helpen in de sportschool, maar al fietsend door verre oorden moet je wel voorzien zijn van een sterkere motivatie. Deze is bij mij momenteel ver te zoeken. En met de tanden op elkaar kan ik er momenteel niet meer van genieten. En dat was niet het doel van de reis.

Nu, na een dikke 10 maanden en een kleine 13000 km aan wisselende wegen, prachtige landschappen, mooie indrukken en bijzondere ontmoetingen verder is bij mij de koek op. Ik wilde rationeel graag verder, maar ik werd hier terug in Azie emotioneel even heel hard teruggeroepen. Tot mijn grote verbazing. Mijn enthousiasme bleek erg gematigd in vergelijking tot andere reizigers die wij tegenkwamen. De bedoeling was nog een half jaar verder te gaan. Maar alles in mij zei dat het leuk geweest is. Had ik mezelf een beetje overschat hierin? Waarschijnlijk wel, maar ik moet nu wel luisteren naar mijn gevoel.

Ik wil dan ook de wijze les meegeven, dat je een lange fietsreis niet moet onderschatten. Het is prachtig, je beleefd de meest wonderbaarlijke dingen, maar weet waar je aan begint. Ik had nooit verwacht dat ik het zo heftig zou gaan ondervinden op den duur. Achteraf misschien best te verklaren, het was mijn eerste trip buiten Europa. haha.

We ga in ieder geval over een tijdje weer graag verder reizen en fietsen. Maar dan zullen we waarschijnlijk niet meer boven de 1/2/3 maanden uitkomen. Een lange reis vereist toch een hele andere discipline dan een fietsvakantie van een maand.

Toch ben ik erg trots op de afgelopen periode. Deze reis heeft mij persoonlijk veel gebracht.
Het heeft mij geleerd om af en toe stil te zijn, niet te gauw een mening te vormen en te waarderen wat ik allemaal heb! En hoe mooi het leven in al zijn fascetten kan zijn. En die steek ik graag in mijn zak.

Wel vind ik het erg verveld voor Hilde dat dit gebeurd is. Daar heb ik dan ook spijt van.
Maar ik kan dit gevoel helaas niet onderdrukken. Hilde vind het ook jammer, maar heeft er gelukkig vrede mee.

Wij willen iedereen heel erg bedanken voor de leuke support en het volgen op Facebook en de website!

De koek is echter nog niet helemaal op. Er zullen nog enkele verhalen op onze pagina verschijnen.

Het was een indrukwekkende reis, die we nooit zullen of kunnen vergeten!

Dank jullie wel voor alles!

Tot koffie!

Groetjes,

Mark en Hilde

dinsdag 2 februari 2016

Een dagje Bú-Lá (Nederlands)

Nog 60 km en dan zijn we aan het einde van de weg s103 en gaan we rechts af de s307 op. Dan zullen weg werkzaamheden vast wel voorbij zijn. We zien er uit als varkens, alles zit onder de

blubber. We laten de fietsen schoon spuiten en gaan snel opzoek naar een wasmachine.

vrijdag 15 januari 2016

Rochel surround

We verlaten Japan per boot en komen weer aan land in de Chinese stad Shanghai! We komen rustig de haven binnen gevaren, zo kunnen we een beetje wennen aan het imposante Shanghai. Vanaf de boot is het maar drie kilometer fietsen naar het hotel. We zitten midden in de stad op een praktische ‘minikamer’, met onze twee fietsen. Het past net.

dinsdag 12 januari 2016

Jack's Art 8: Stalen Ros

In 1974 ging Ome Huug (de oudste broer van Jack) met 2 vrienden op fietsvakantie.
Hiervoor had Jack de bagagedrager van Ome Huug her en der verstevigd met wat ambachtelijk laswerk.